Vad jag saknar...

...nu har det ju gått över tre månader och jag har inte varit i stockholm en enda gång. Det börjar kännas lite konstigt! Till och med lite tomt. Det kanske är med ungefär tre-fyra månaders mellanrum jag måste åka och hälsa på för att det ska funka?
 
Saker jag har kommit på mig själv med att aktivt sakna med sverige de senaste dagarna (OBS tar inte upp nu vilkA jag saknar, saknar du mig så saknar jag dig kan vi väl säga om det):
 
1. Slussen (att promenera i solnedgång i april mellan slussentorget och skeppsbron, passera debasers uteservering och känna att ja, snart är det sommar)
2. Nacka (att promenera i ektorp, träffa på nån trevlig bekant och småprata i några minuter och sen handla mat på snabbköpet (glömt vad det heter) där kassörskan ger dig en igenkännande nick)
3. Havet (var som helst egentligen. Att sitta och dingla med benen vid Bryggan med stort B på vårt hemliga ställe vid grönan och titta på alla fina båtar eller bara drömma sig bort på en klippa på landet med den där fantastiska doften som ackompanjemang)
4. Landet (varm, luggad brygga, den där välbekanta doften uppe i stugan, ljud av vågor, fiskmås och motor-surr, att äta middag varje kväll med sin mysiga släkt och någon tog visst med sig jordgubbar ner ikväll, svenska också, vad trevligt, gamla gulnade serietidningar, att vispa grädde med vev-visp, den där plåtasken med jordgubbar på ifrån vilken jag och Emil tog vår första saltlakrits och gillade det (salmiakbalk såklart))
5. Båtar/Segelbåtar (Kluckandet, det rofyllda i att efter en hård dag med segling (eller titta på när någon annan gör allt jobb) ta kvällens första OB, kittlandet i magen, den torra doften av trä och glasfiber)
6. Skogen (ljummen mossa som nästan osar av fukt, det sirliga ljuset som sållats ner mellan graciösa grenar, att åka med SL-bussen någonstans så långt ut att busskuren fortfarande är av trä och sedan veta exakt vilken av stigarna som leder till favoritstället, det där porlandet som man aldrig riktigt vet var det kommer ifrån)
7. Södermalm (ta mig på en promenad i vita bergen och bjud mig på en kaffe på string som sedan omärkligt övergår i en öl på kvarnen)
8. Djurgården (hur lyxigt har ni det inte med värsta stället med natur OCH nöje mitt inne i stan?)
9. LUFTEN (här är det som att andas in peppar ibland för avgaserna är liksom... fler)
 
Ja, det var väl det. Ska bli fint att hälsa på om några veckor. Härligt att det faktiskt är så billigt som 400 kronor tur och retur med Ryan. Billigare än att åka tåg mellan stockholm och götet.
 
Nu blir det serier och sen sova. natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0