Kultur-bonanza!!11

BILLLDEEEEERrrr. Läs nu bildtexterna för då får ni veta vad jag har gjort på senaste också Ok tack.
vi börjar det här bildinlägget med min favorit, Zlatan, i ett badkar. Jag älskar Zlatan.
Sen åkte jag o Andy till V&A, ett av mina nya favoritmuseer i London, (ni vet att typ alla museer är gratis va?) som inriktar sig på design genom diverse årtusenden. Den här taklampan är det stora kännetecknet för V&A.
En miniatyr av Empire Theathre från scenen sett
Miniatyr av scenografin från Swan lake
Underbar målning från 1901-03 föreställandes gatmyller vid Waterloo med performers som sökt sig från West End
Skridskorink utanför Natural History Museum (JULJUJLJLJU)
Kostymen Adam Ant hade på sig i videon till Prince Charming (KOSTYMEN ADAM ANT HADE PÅ SIG I VIDEON TILL PRINCE CHARMING HANS SVETT KAN FINNAS KVAR I DEN)
Jag och kostymen ADAM ANT HADE PÅ SIG I VIDEON/.../
Fortfarande V&A, vi såg den här avdelningen från en av ovanvåningarna och den var svår at thitta, vi fick fråga efter "the room with a lot of graves and red walls" vilket kändes makabert men det var värt det. De hade en svensk grav där.
Gravrum igen.
Sen gjorde jag en av de bästa Londonpromenaderna häromdagen, från st. Pauls cathedral till Borough Market nära London Bridge, tog tyvärr inga bilder på Borough Market men alla mina nära o kära som läser (men ALDRIG kommenterar :'( tänker jag ta med dit ändå så det är chill) tänker jag ta på den promenaden.
Min stad.
En bro i min stad.
Sen gick jag till Tate Modern! Det kommer jag aldrig att ångra. Det kommer bli mitt tredje hem framöver. Det är som Moderna Museet (fast gratis), underbara konstverk fast jag saknade Yves Klein och Andy Warhol :/ De hade dock ett överflöd av Picasso.
Jag tog bilder på massvis med konstverk, gjorde jag. Sparade dock inte namnen på cirka någon av dem. Så alla ni nära och kära jag ska ta med till borough market ska jag även ta med till Tate i samma veva (granne till borough market)
Vasilij Kadinskij, mästare inom abstrakt konst. Den här heter Swinging och visst förstår man titeln väl? Jag blev så glad av denna målning. Gick nära och tittade på alla linjer som en riktigt töntig konstnörd. Så fantastisk.
Sparade tyvärr inte namnet på denna konstnärinna men tanken med verket är att länka samman leksaker från barndomen med hemskheter och orättvisor i världen. Underbar. På väggen prdvid hängde ett verk från sjuttiotalet för alla fabriksarbetare, som redogjorde för tillverkningskostnader respektive löneutbetalningar för de produkter som tillverkades i fabriker på den tiden, samt historier från arbetarnas perspektiv. Sjukt att tänka att detta pågår fast tusen resor värre i länder som Taiwan och Indien än idag.
Underbart konstverk, men lägg märke till den lilla sötnosen i övre högra hörnet. Han lade sig senare ner på golvet och sparkade med benen av otålighet. Tappert som förälder att ta med sig sina barn till modernt museum en fredagkväll. Såg även denna lilla pojke vid en sekvens som visade en film där en kvinna från nederländerna bestämde sig för att bli den första kvinnan på månen före milennieskiftet. År 1999 hyrde hon in grävskopor för att skapa kratrar av sand på en strand i nederländerna (hon använde en kamera hon fått i sverige för att föreviga detta) och på invigningen lät hon först barn klättra och leka i dem en stund innan hon själv äntrade dem och satte en amerikans flagga i dem. Allt till tonerna av ljudupptagningar från månlandningen.
Gudomligt. Det här konstverket tillverkades på ett annat galleri, en slags plast hälldes ut i hörnet och formades därefter i den vinkeln som utgjorde själva hörnet men resten flöt ut som det ville därav den intressanta formen. Flyttades senare till Tate där det LYCKLIGTVIS fanns ett hörn med samma mått (ironi, det kan väl inte ha varit så extremt svårt att hitta, alla hörn ser väl likadana ut osv)
Åkte upp till övervåningen på ett glas vin och lite oliver och den här utsikten över min stad. Min stad.
Min stad.
Konstnären (glömde ta namn igen), målade denna till sin son inspirerad av barndomens teckningar och figurer. Älskar den. Hade gärna fått med mig hem.
Inget namn igen, men ett underbart statement av förvecklingar som sker av bristande kommunikation samt förståelse för det som är annorlunda. Ser ni förresten att ordet "America" speglar sig i glasen från ramarna? Glömde ta kort på det men det var ännu ett fascinerande konstverk där konstnären hade skrivit "America" med neonrör och sprejat svart med tanke på de tjocka barriärer av fördomar och så vidare som fortfarande härjar i en kontinent som annars skall vara väldigt öppen och välkomnande
Lee Ufa, från Korea, expereminterade genom att ta färg på pensel och bara dra neråt tills det bleknade. Enkel idé, men så otroligt vackert resultat. "A line must have a beginning and an end. Space appears within the passage of time, and when the process of creating space comes to an end, time also vanishes".
Underbart obehaglig målning som skall föreställa den instängda tid vi lever i. Skrämmande men otroligt vacker målning.
Smygbild med turist. Älskar båda mälningarna. Den till höger är gjord med oerhörda mängder färg, det är så tjockt med färg att det ser ut som en 3D-målning. Den till vänster vill jag ha hemma. Ska föreställa en slags skog, och sorg. Skog och sorg.
Också vy med turister.
Favoriten Dalí. Alltså den penselföringen, jeez.
Vi går från Dalís surrealism till realism. Christian Schad som målade ett slags självporträtt som skall symbolisera ägandet av kvinnan (på ett kritiskt sätt givetvis). Notera hennes passivitet samt såret på hennes kind. Antar att bandet kring hennes handled också är en del av symbolismen även om detta inte uttrycks i beskrivningen av tavlan.
Kroppsdelar i lera i bakformar!!
Picasso.
Sen kom jag hem och lagade risotto! Har fortfarande kvar ca 6 portioner i kylen. Det blev ganska mycket risotto. Och god.
Så igår efter några öl med kollega kom min lilla ådra igång och jag fick lust att teckna. Känns som ett helgerån att publicera mina alster i närheten av de här ovan men varför inte. Tankar, trassel.
Blyerts och massor av kol. Röra,
ekorren Uno, han mår bra.
Woman's luck. Så, det var bilderna för idag, tack tack för mig
 

Kommentarer
Postat av: Emil

Det KAN inte bara vara jag som ser likheterna mellan Zlatan och Ekorren Uno.

Svar: Ekorren UNO!? Zlatan e superlik min kompis Evin som du har träffat, kommer du ihåg, hon som spöade oss båda i femkamp en gång?
Dickany

2013-11-27 @ 14:37:30
URL: http://www.emildickson.se
Postat av: Dickany

MEN GUD jag e ju knäpp som inte fattade först Emil, haha ja de är lite lika faktiskt Uno och Zlatan. Måste ha varit mitt undermedvetna som ba porträtterade Zlatan utan någon som helst skam i kroppen.

2013-11-30 @ 00:26:26
URL: http://dickany.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0