Nyheter!

Hej.
 
Det har hänt så sjukt mycket sen jag bloggade sist.
 
Sist jag bloggade satt jag med nyfärgade slingor i mitt hår och ett mail i min inkorg.
 
Ett mail som ba: "Vi har valt ut dig till kandidat för arbetsinvervju, välkommen". Jag läste, vikta knän, bleka kinder.
 
Var det dags att skaffa mitt andra jobb utomlands? Mycket pekade på det. Jag ska inte säga mer än så, jag vill vara lojal, neutral.
 
Jag gick på intervjun, som ägde rum fem dagar senare. För mycket kaffe i för darriga nerver, inövade repliker och flämtande förhoppningar. "Ta med ett föremål som representerar dig som person". Jag satt i en ring av stolar med en plastrobot i knät, en som jag valt med min bästa vän i åtanke.
 
"När du känner dig redo, berätta om ditt föremål". När pausen efter föregående talare kändes jobbigare än första stavelsen för att bryta tystnaden; "Jag har med mig en liten robot. Men det är, faktiskt, inte en robot på riktigt".
 
"Jag har valt den av mer än en anledning. Jag älskar musik. Musik gör mig lycklig. Den här kan jag koppla till min ihpone eller mp3spelare, och den har uttag för två hörlurar. Alltså kan jag dela, med någon annan, det som gör mig lycklig. Jag älskar när folk är glada, jag brinner för att dela lycka."
 
Ett par grupputmaningar senare sitter vi nio personer och väntar på att rekryterarna ska bestämma sig för ett antal av oss, som på en gång skall få komma vidare till individuella intervjuer. Stämningen hade kunnat ätas med sked. Så till sist: Fem namn. Mitt ett av dem. "Följ min kollega här, ta med era saker". Fortfarande inte säker på om beskedet var bra eller dåligt. Vi lämnade rummet. Fick reda på att vi kommit vidare till intervjuer.
 
Intervjun var den mest arbetslivsorienterade jag varit med om. De hade, kändes det som, studerat mitt cv som ett manus. Kunde, utan att titta ner, ställa mycket relevanta arbetslivsrelaterade frågor och jag behövde inte själv peka på de viktigaste erfarenheterna utan det kom fram ändå tack vare dem.
 
Jag fick jobbet!
 
Nu, en vecka senare, har jag precis jobbat min första dag på Madame Tussauds. Intrycket är att det är ett mycket väl fungerande företag. Strukturerat, organiserat, pålitligt (skrev på såå många papper, i min värld är det ett bra tecken), humant (du får TRE raster på ett 8-timmars pass för att det kan vara rätt intensivt), månadslön, möjlighet till pensionsplan, trevliga kollegor, och så vidare. Jobbet passade mig så bra, hela min arbetsdag gick så fort och sen gick vi ut på några öl och hade trevligt, och nu sitter jag här hemma och bara är glad att jag tog steget.
 
Jag har bytt jobb! Man får gratis kaffe i personalrummet! Jag jobbar intensivt med kundservice! Utvecklingsmöjligheterna är enorma!
 
Bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0